OSMANLI DÖNEMİ'NDEN TÜYLER ÜRPERTEN GERÇEKLER!

12 Ekim 2017 Perşembe
İşte Evliya Çelebi'nin Seyahatname'de anlattığı Osmanlı Dönemi'nde Cadılar, Vampirler, Tılsımlar ve Büyücüler...
1
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Osmanlı Dönemi'ndeki korkunç cadı,vampir,zombi ve büyücülerin varlığı konusu açığa çıktı.
2
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Bilinen ilk cadı vakasıyla Edirne Kadısı Şeyhülislam Ebussuud Efendi bu konuda fetva verdi.
3
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Edirne'de yaşayan 2 cadı vakasının ilkinde; cadı olduğu iddia edilen kişinin Müslüman bir erkek olduğu belirtilmiş halk arasında korku başlamıştı.
4
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Fakat kadı kitaplarda bu fetvanın bir suretine rastlayamadı ve merkeze ne yapması gerektiğini sordu. Kadıya verilen cevap, bilirkişi nezdinde mezarın açılması ve cenazede hakikaten cadılığa alamet hal görülürse bunun bildirilmesi yönünde oldu. Cadılığın nasıl anlaşılacağı sorusuna ise; cesedin rengi kırmızıya dönüşmüşse o cadıdır yanıtı oldu.
5
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Osmanlı'da yaşanmış ikinci vakada ise; cadı olduğu iddia edilen kişi henüz üç ay önce ölmüş bir kadındır. Dolayısıyla merkezden tayin edilen ve erkek olduğunda hiç şüphe bulunmayan bilirkişinin cenazeye bakması mümkün değildir.
6
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Dört kadın getirilir ve bu kadınların şahitliği ile cesedin çürümemiş, renginin kırmızıya dönüşmüş olduğu merkeze bildirilir. Merkezden gelen cevapla birlikte halkı korkudan kurtarmak için yapılması gereken her şeye izin verilmişti.
7
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
1156 Cemaziyelahırı sonlarında (Ağustos 1743) Terkos'a bağlı Yeniköy mezarlığında yaşanan cadı vakası Edirne'deki hadise örneğinde olduğundan daha farklı ilerledi.
8
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Ne cadı meselesinin kesinleştirilmesi konusunu gündeme getirilmiş, ne de Terkos naibi cadıyı yok etmekte kullanılacak metod hakkında merkezin fikrini sormuştur. Cadı meselesini merkeze haber verdiği ilk ilamdan sonra, ikinci ilamında naib, doğrudan cadının yakılarak yok edildiğini bildirmişti.
9
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Ebussuud Efendi'den önce, gömüldükten sonra mezarlarında kefensiz ve vücudu kızarmış vaziyette bulunan ölülere bir açıklama getirmesi istenmektedir. Şeyhülislamın açıklaması, bu durumun o kişinin hayattaiken kötü bir kimse olduğuna yorulabileceği şeklinde olmuştu.
10
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Sonraki soru, bu vaziyetteki bir ölüye ne yapılması gerektiği yönündedir. Ölüden bir zarargelmeyeceğini belirten şeyhülislam açılan mezarın geri kapatılması gerektiğinisöylemekte, bunun ardından gelen, cesedin mezardan çıkartılıp yakılmasının uygun olup olmayacağı şeklindeki üçüncü soruyu da tek kelime ile olumsuz yönde cevap verdi.
11
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Dördüncü soruda bu kez, Selanik köylerinden birindeyaşanan hadise üzerinde durulmaktadır. Bir gayrimüslim ölüp defnedilmiş, fakatçok geçmeden bu kişi gece yarılarında köydeki diğer gayrimüslim vatandaşların kapılarında görülmeye başlamıştır.
12
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Her kimin kapısına giderse ertesi gün o gayrimüslim de ölü bulunmaktadır. Bu şekilde ölenlerin sayısı hayli fazladır. Durumdan tedirgin olan müslüman vatandaşlar köyü terk etmelerinin şer‘ancaiz olup olmadığını merak etmektedirler. Ebussuud Efendi'nin cevabı yine kısave net bir şekilde müslümanların yerlerini terk etmelerinin caiz olmadığından yanadır.
13
Osmanlı Dönemi'nden Tüyler Ürperten Gerçekler!
Sonraki soru, bu vaziyetteki bir ölüye ne yapılması gerektiği yönündedir. Ölüden bir zarar gelmeyeceğini belirten şeyhülislam açılan mezarın geri kapatılması gerektiğini söylemekte, bunun ardından gelen, cesedin mezardan çıkartılıp yakılmasınınuygun olup olmayacağı şeklindeki üçüncü soruyu da tek kelime ile olumsuz yönde cevaplamaktadır.