EN İYİ 12 YARATIK FİLMİ

Kerem Akça, sinema tarihinin en iyi yaratık filmlerini seçti.

Kerem Akça, sinema tarihinin en iyi yaratık filmlerini seçti.

1- Fiend Without a Face (1958): Beyin - kuyruk bileşimden oluşan görünmez bir yaratık tasarımı. Erken dönemin fark yaratan korku yönetmenlerinden Arthur Crabtree'nin filmi, gerçek anlamda atom bombası ve nükleer enerji korkusu üzerinden üremiş o yılların ‘Son Durak'ı (‘Final Destination') kıvamında. Efektleri saf dışı bırakırken telekinezi kavramının ve çılgın bilim adamı teriminin kalıplarını değiştiren alt tür konseptiyle ilerlemesi de “Fiend Without a Face”in formülüne çok şey katmıştır.

1- Fiend Without a Face (1958): Beyin - kuyruk bileşimden oluşan görünmez bir yaratık tasarımı. Erken dönemin fark yaratan korku yönetmenlerinden Arthur Crabtree'nin filmi, gerçek anlamda atom bombası ve nükleer enerji korkusu üzerinden üremiş o yılların ‘Son Durak'ı (‘Final Destination') kıvamında. Efektleri saf dışı bırakırken telekinezi kavramının ve çılgın bilim adamı teriminin kalıplarını değiştiren alt tür konseptiyle ilerlemesi de “Fiend Without a Face”in formülüne çok şey katmıştır.

2- Hastenede Dehşet (The Brood) (1979): David Cronenberg'den bedenle temas düşüncesi ışığında yürüyen, bu konuda da ‘ana karnı' ve ‘doğum' meseleleriyle ilgili alternatif adımlar atan bir yönetmen şaheseri. Yaratık efektlerinden varlıkların yetiştikleri yuvaya, korkutucu atmosferinden body-horror (insan bedeniyle ilişki kuran korku alt türü) yetkinliğine kadar her şeyiyle müzelik bir eser.

2- Hastenede Dehşet (The Brood) (1979): David Cronenberg'den bedenle temas düşüncesi ışığında yürüyen, bu konuda da ‘ana karnı' ve ‘doğum' meseleleriyle ilgili alternatif adımlar atan bir yönetmen şaheseri. Yaratık efektlerinden varlıkların yetiştikleri yuvaya, korkutucu atmosferinden body-horror (insan bedeniyle ilişki kuran korku alt türü) yetkinliğine kadar her şeyiyle müzelik bir eser.

3- Yaratık (Alien) (1979): Ridley Scott'ın Vietnam korkusuna istinaden oluşturduğu dingin ve psikolojik uzaylı yaratık istilası filmi. Üç devam filmine alan açmasının yanında aynı zamanda bir de ekol oluşturdu.

3- Yaratık (Alien) (1979): Ridley Scott'ın Vietnam korkusuna istinaden oluşturduğu dingin ve psikolojik uzaylı yaratık istilası filmi. Üç devam filmine alan açmasının yanında aynı zamanda bir de ekol oluşturdu.

4- Troll (1986): Bu yıl içinde yönetmeni John Carl Buechler'in imzasıyla bir yeniden çevrime dönüşmesi planlanan bir eser “Troll”. ‘Masalsı yaratık filmi' melez formülünü tepeleme dolduran özgün evreniyle de her zaman konuşulmayı hak eder.

4- Troll (1986): Bu yıl içinde yönetmeni John Carl Buechler'in imzasıyla bir yeniden çevrime dönüşmesi planlanan bir eser “Troll”. ‘Masalsı yaratık filmi' melez formülünü tepeleme dolduran özgün evreniyle de her zaman konuşulmayı hak eder.

5- Gremlinler (Gremlins) (1984):  2. Dünya Savaşı göndermeli ‘mogwai' yaratıklarından bir seçki. Joe Dante'nin ‘minik öteki'lere hakimiyetini kanıtladığı bu sanat eseri, gerçek bir ‘korku - komedi'nin sözünü veriyor. Ekonomik çöküş yaşayan bir Amerikan kasabası ile siyasi yaratık tanımı da cabası.

5- Gremlinler (Gremlins) (1984): 2. Dünya Savaşı göndermeli ‘mogwai' yaratıklarından bir seçki. Joe Dante'nin ‘minik öteki'lere hakimiyetini kanıtladığı bu sanat eseri, gerçek bir ‘korku - komedi'nin sözünü veriyor. Ekonomik çöküş yaşayan bir Amerikan kasabası ile siyasi yaratık tanımı da cabası.

6- Karantina (Isolation) (2005): İnsanın insana kıydığı kendi hırsının kurban olduğu bir coğrafyanın öyküsü. Ya da bilimin bizim ruhumuzu yendiği mi demeli? Billy O'Brien'ın el emeği göz nuru efektlerin ve çamurun arasına kurulu korku mizanseniyle dikkat çeken katıksız bir yaratık filmi.

6- Karantina (Isolation) (2005): İnsanın insana kıydığı kendi hırsının kurban olduğu bir coğrafyanın öyküsü. Ya da bilimin bizim ruhumuzu yendiği mi demeli? Billy O'Brien'ın el emeği göz nuru efektlerin ve çamurun arasına kurulu korku mizanseniyle dikkat çeken katıksız bir yaratık filmi.

7- Basket Case (1982): İki devam filmi ile taçlandırılan özel bir korku - komedi. Bir dairede sandığıyla kalan gizemli bir adamın, ‘ölümler'e yol açmasının altında yatanlar üzerine... Onun yoldaşı konumunda ise bir sandık var! Ama bu eserin atardamarını oluşturan, gülüşü, çıkardığı sesler ve daha nicesiyle o sandığın içinde yaşayan yaratık.

7- Basket Case (1982): İki devam filmi ile taçlandırılan özel bir korku - komedi. Bir dairede sandığıyla kalan gizemli bir adamın, ‘ölümler'e yol açmasının altında yatanlar üzerine... Onun yoldaşı konumunda ise bir sandık var! Ama bu eserin atardamarını oluşturan, gülüşü, çıkardığı sesler ve daha nicesiyle o sandığın içinde yaşayan yaratık.

8- Yaratıklar (Slither) (2006): Solucan görünümlü kaygan yaratıkların istilasına uğrayan bir kasaba. Onlara karşılık vermeye çalışan ‘western' lobisi ve daha nicesi. Korku ve bilim - kurguya hakimiyetiyle dikkat çeken genç yönetmen James Gunn'dan eğlenceli bir alt tür denemesi.

8- Yaratıklar (Slither) (2006): Solucan görünümlü kaygan yaratıkların istilasına uğrayan bir kasaba. Onlara karşılık vermeye çalışan ‘western' lobisi ve daha nicesi. Korku ve bilim - kurguya hakimiyetiyle dikkat çeken genç yönetmen James Gunn'dan eğlenceli bir alt tür denemesi.

9- The Dark Hour (La Hora Fría) (2006): ‘Yaratık'ların her gün sadece ‘soğuk saat' adıyla bilinen zaman diliminde ortaya çıktığı yabancılaştırılmış bir coğrafyanın ürkütücülüğü üzerine... “The Dark Hour”, İspanyol bilimkurgu/korku sinemasının çıkışındaki kaliteli işlerden birine dönüşürken, özündeki “Yaratık” (“Alien”) etkisini geliştirmesiyle dikkat çekiyor daha çok.

9- The Dark Hour (La Hora Fría) (2006): ‘Yaratık'ların her gün sadece ‘soğuk saat' adıyla bilinen zaman diliminde ortaya çıktığı yabancılaştırılmış bir coğrafyanın ürkütücülüğü üzerine... “The Dark Hour”, İspanyol bilimkurgu/korku sinemasının çıkışındaki kaliteli işlerden birine dönüşürken, özündeki “Yaratık” (“Alien”) etkisini geliştirmesiyle dikkat çekiyor daha çok.

10- Critters (1986) “Gremlinler”in tutması sonrasında konsepti ‘masalsı' halinden çıkarıp ‘korkutucu' sıfatıyla taçlandırmak isteyen bir eser. Dominic Muir-Stephen Herek ikilisinin yarattığı ‘uzaylı istilası' düşüncesini hakim kılan seri, üç filmle de bir geri dönüş aldı. Halen de 80'ler ruhunun en belirgin kült yaratık filmleri arasında adı geçiyor “Critters”ın.

10- Critters (1986) “Gremlinler”in tutması sonrasında konsepti ‘masalsı' halinden çıkarıp ‘korkutucu' sıfatıyla taçlandırmak isteyen bir eser. Dominic Muir-Stephen Herek ikilisinin yarattığı ‘uzaylı istilası' düşüncesini hakim kılan seri, üç filmle de bir geri dönüş aldı. Halen de 80'ler ruhunun en belirgin kült yaratık filmleri arasında adı geçiyor “Critters”ın.

11- Katil Prezervatifler (Kondom des Grauns / Killer Condom) (1996): Seriye dönüşmemesini Almanya çıkışlı olmasına bağlayabiliriz. Martin Walz'un ilk yönetmenlik denemesi “Katil Prezervatifler”, seri katil filmlerinde, kara filmlerde ve polisiye filmlerinde artan ‘erotizm'e meydan okuma düşüncesini ‘çılgın' yollarla gerçekleştiren bir deneme.

11- Katil Prezervatifler (Kondom des Grauns / Killer Condom) (1996): Seriye dönüşmemesini Almanya çıkışlı olmasına bağlayabiliriz. Martin Walz'un ilk yönetmenlik denemesi “Katil Prezervatifler”, seri katil filmlerinde, kara filmlerde ve polisiye filmlerinde artan ‘erotizm'e meydan okuma düşüncesini ‘çılgın' yollarla gerçekleştiren bir deneme.

12- Ghoulies (1985): Gerçek bir cüce ve küçük yaratık katliamı diyebiliriz. Din, kilise, günahlar ve aile ocağı üzerinden yürüyen bu ‘katil' tipi, filmin esas damarını oluşturuyor. Bu ‘yaratık çetesi'nin bir de devam filmiyle onore edilmesi ise şaşırtıcı değil.

12- Ghoulies (1985): Gerçek bir cüce ve küçük yaratık katliamı diyebiliriz. Din, kilise, günahlar ve aile ocağı üzerinden yürüyen bu ‘katil' tipi, filmin esas damarını oluşturuyor. Bu ‘yaratık çetesi'nin bir de devam filmiyle onore edilmesi ise şaşırtıcı değil.